تکنولوژی در عصر حاضر همه شئون زندگی انسان را در بر گرفته و شرکتهای بزرگ در رقابتی نزدیک در صدد نیازسازی برای محصولات و وارد کردن آنها به بازار هستند. یکی از جدیدترین اقدامات در این زمینه ساخت ربات انسان نما برای اداره پست است که در بهرهوری و سرعت ارسال محصولات نقش موثری دارد.
دیجیت نام رباتی است که در اداره پست مسئولیت ارائه مرسولات پستی را تا جلوی در منزل به عهده دارد. این ربات انسان نما که در خدمت سرویس پست آمریکا قرار گرفته است، می تواند بستههای پستی با وزن 18 کیلوگرم را هم حمل کند.
سرویس پستی آمریکا در سال گذشته موفق به ارسال بیش از 6 میلیون مرسوله به خانوادههای آمریکایی شد. این میزان دو برابر مرسولات پستی در 10 سال گذشته است.
شرکت فورد در فرایند ساخت این ربات با شرکت Agility Robotics همکاری داشته است.
این ربات مانند انسان با دو پا طراحی و با شناسانی موانع، به راحتی از روی آنها رد شده یا مانند انسان روی آن قدم میگذارد.
از آنجا که آینده حمل و نقل در جهان در حال تغییر است و حمل و نقل خودرانها چشم اندازی بزرگ در آینده دارد، شرکت فورد برای رساندن محمولههای پستی از خودروهای حامل تا در منازل تمهیداتی اندیشیده است.
هنگامی که ماشین اداره پست برای رساندن محموله به در خانه شما بیاید، برای تحویل محموله پستی به صاحبش همچنان به یک نیروی انسانی نیاز است. در اینجا دیجیت، ربات دوپای شرکت فورد فعال شده و بسته پستی را از پلهها بالا آورده و تحویل میدهد.
ربات دو پای فورد میتواند بستههای سبک 18 کیلوگرمی را به راحتی جابهجا کند. این ربات به راحتی از پلهها بالا و پایین رفته و به آسانی و بدون از دست رفتن تعادل روی زمینهای ناهموار حرکت میکند.
اگرچه “دیجیت” مجهز به حسگرهای “لیدار” (LiDAR) و دوربینهای استریو برای حرکت بهتر است، اما از اطلاعات نقشهبرداری که توسط خودروی شرکت پست جمعآوری و به صورت بیسیم به آن فرستاده میشود نیز استفاده میکند.
اگر “دیجیت” با یک مانع غیر منتظره مواجه شود، به وسیله نقلیه پیام هشدار ارسال میکند تا یک راه حل پیدا شود.
برای انتقال بهتر، دست و پای دیجیت جمع شده تا فضای کمتری را در خودروی حمل و نقل پست اشغال کند.
زیردریایی اوبر ؛ حرکت به سوی ناشناخته ها (+ویدئو)
آبشار آسمانخراش چین ؛ زیبا و شگفت انگیز (+ ویدئو)
خاطرات یک کارآگاه/ مشاور املاک قلابی
شهر جنگلی چین ؛ با برج های مسکونی سرسبز عمودی
خانمهای خانهدار عموماً به نفع بقیه اعضای خانواده از علائق و آرزوهایشان صرفنظر میکنند، حال اینکه بسیاری از آنها به دلیل استعداد و تجربهای که دارند میتوانند به کارآفرینهای موفقی تبدیل شوند. در این مطلب 15 کارِ در منزل برای خانمها معرفی شده که شاید زمینه درآمدزایی برای آن ها را فراهم کند.
کسب درآمد و برخورداری از استقلال مالی به واقع اصلیترین دلیل اعتماد به نفس در افراد بالغ است. یکی از اتفاقهای نه چندان خوشایندی که برای قشر کثیری از جامعه یعنی خانمهای خانهدار رخ داده، این است که آنها بعد از ازدواج عموما با صرف نظر از برخی علاقهمندیهای شخصی، وظایف خود را حول مدیریت امور منزل تعریف میکنند. این درحالی است که همه ما استعدادهایی در خود سراغ داریم که با اندکی تمرکز و تلاش میتواند در هر مقطعی از زندگی باعث پیشرفت و موفقیت ما شود. کارآفرینی و کار در منزل برای خانمها براساس استعداد و علاقهشان موضوعی است که هر زن خانهداری حداقل یکبار به آن فکر کرده است.
در این مطلب 15 شغلی که به عنوان کار در منزل برای خانمهای خانه دار میتواند درآمدزا و خوشایند باشد معرفی شده است.
عاشق نوشتن هستید؟ همهی ما دربارهی نویسندههای مشهوری مانند جی.کی رولینگ (J.K. Rowling) و یا استفانی مِیِر (Stephenie Meyer) شنیدهایم، ولی هزاران زن هستند که با نوشتن کتاب در خانه در حال پیمودن مسیر موفقیت هستند. موقعیتها و موضوعاتی که پیش رو دارید بیشمار است: از کتابهای کودکان گرفته تا کتابهای خودآموز و کتابهای آشپزی.
اگر به دنیای وب هم علاقهمند هستید، وبلاگنویسی را امتحان کنید. با پست گذاشتن در وبلاگ خودتان و یا وبلاگ شرکتها پول در بیاورید. مردم در اینترنت همیشه به دنبال محتوای جدید هستند و شما میتوانید با این روش به راحتی در منزل کار کنید.
اگر در زمینهی کاری خود متخصص هستید، یکی دیگر از کارهایی که میتوانید با استفاده از تواناییهای نویسندگیتان انجام دهید این است که دانش خود را روی کاغذ بیاورید و از طریق وبسایت یا وبلاگ خود به فروش برسانید. همچنین میتوانید از وبسایتهایی مانند کتابناک و یا آمازون برای این منظور استفاده کنید. این شیوه جدید از کار در منزل برای خانمها است که با گسترش فضای مجازی رونق گرفته است.
به کیکپزی علاقه دارید؟ یکی از کارهای خلاقانه در خانه برای خانمها، شیرینیپزی است. آیا دستورالعمل مخصوص برای کیک شکلاتی دارید که همه از آن تعریف و تمجید میکنند؟ بسیار خب، بیایید این علاقهی خود را به یک کسبوکار کیکپزی تبدیل کنید. موقعیتهای بیشماری هستند که انتظار شما را میکشند: جشن تولدها، عروسیها، حنابندانها، مراسم تودیع، مهمانیهای خانوادگی و…
از سر و کله زدن با بچهها خوشتان میآید؟ یک راه ساده برای پول درآوردن میتواند این باشد که مراقبت از یک کودک را به عهده بگیرید. جلسات کاری، جلسات اولیا مربیان، مهمانیهای خاصی که همراه داشتن اطفال مقدور نیست و… بله، موقعیتهای زیادی وجود دارند تا شما بتوانید با ارائهی این سرویس پرکاربرد و مورد نیاز برای خود مقداری پول دستوپا کنید.
همیشه میانهی خوبی با کلمات داشتهاید؟ کپیرایتینگ روندی است که در آن از کلمات تأثیرگذار و متقاعدکننده برای ارتقای یک شخص، یک محصول، یک کسبوکار، یک ایده و یا فکر استفاده میشود. کپیرایترها همان کسانی هستند که کلمات به کار رفته در تبلیغات تلویزیون، رادیو، روزنامه، مجله بیلبوردها، آگهیها و وبسایتها را مینویسند. کپیرایترها در نوشتن تبلیغات خوش آبورنگ و متقاعدکننده تلاش بسیاری به خرج میدهند.
اگر اهل کاردستی درست کردن هستید میتوانید هنر دست خود را در سایتهای فروش کالا به صورت آنلاین به فروش برسانید. همچنین میتوانید غرفهای در جمعهبازار برای خود دستوپا کرده و وسایل خود را از آن طریق بفروشید. شما میتوانید سفارش کار قبول کنید یا به دیگران هنر خود را آموزش دهید، موقعیتهایی که پیش روی یک هنرمند صنایع دستی وجود دارد، بیانتهااست.
آیا چشم ریزبینی دارید؟ همیشه به مهارت خود در رعایت قواعد و املای صحیح کلمات افتخار میکنید؟ نویسندگان زیادی به ویراستار نیاز دارند تا غلطهای آنها را تصحیح و اثر هنری آنها را با دقت ویرایش کنند.
از دست ندهید: رهن خانه های لوکس توسط سرایدار کلاهبردار
ذوق هنری دارید؟ میتوانید با فروش کالاهای دستساز خود، از شمع گرفته تا کیفدستی، زیورآلات، صابون و… کسب درآمد کنید. موقعیتهای زیادی برای کسانی که از روحیهی خلاقی بهرهمند هستند وجود دارد. شما میتوانید وسایل دستساز خود را در سایتهایی نظیر دیوار به فروش بگذارید.
عاشق غذا هستید؟ غذاهای خاص و تک درست کنید، چه یک دستور ویژه برای املت باشد، چه غذاهای بینالمللی. شما میتوانید غذاهای اختراعی خودتان را در سایتهای مرتبط، به فروش بگذارید.
از فونتها و طرحها خوشتان میآید؟ طراحی گرافیک راهی برای برقراری ارتباط بصری با مردم است که میتواند از طریق یک پوستر، تبلیغ درون یک مجله، یک وبسایت، لوگوی یک کسبوکار، یک کارت خوشآمدگویی و یا کاور یک آلبوم باشد. همهی این موارد نمونههایی از کارهایی است که طراحان گرافیک میتوانند به آن بپردازند.
آیا جواز آرایشگری دارید؟ از مهارتهای آرایشگری خود برای کوپ، رنگ و مدلدادن موهای مشتریها در محیط منزل خود یا منزل آنها استفاده کنید. به این ترتیب میتوانید با استفاده از حرفهای که به آن علاقه دارید، کسب درآمد کنید و همچنین به مشتریان خود کمک کنید مانند یک ستاره بدرخشند.
اهل هنر هستید؟ پس کارتهای خاص و زیبای دستساز، دعوتنامههای عروسی و اطلاعیهی ملاقات درست کنید. راههای زیادی برای فروش کارهایتان وجود دارد: میتوانید فروشگاه آنلاین خودتان را تأسیس کنید، آنها را به دوستان و اعضای خانوادهی خود بفروشید، کارتهای خود را به مغازههایی که چنین اجناسی میفروشند نشان دهید یا آنها را از طریق مهمانیهایی که برگزار میکنید به فروش برسانید.
شما هم فکر میکنید زیورآلات به اندازه لباسها اهمیت دارند؟ عشق و علاقهی خود را به کار گیرید و تبدیل به یک کارآفرین آنلاین در زمینهی جواهرات شوید. موقعیتهایی که برای فروش زیورآلات دارید، بسیار زیاد است. میتوانید مغازهی آنلاین جواهرات ساخته خود را راهاندازی کرده، به دوستان و خانوادهی خود بفروشید یا آنها را از طریق مغازهها یا در مهمانیهای خانگی خود به فروش برسانید.
آیا فردی اجتماعی، با انگیزه و سرشار از انرژی هستید؟ نمایندگان فروش طیف گستردهای از محصولات و خدمات را به فروش میرسانند. بسیاری از شرکتها در کمال رغبت حاضر به آموزش افراد مناسب هستید؛ از این طریق، خود نیز عاید سود سرشاری خواهند شد. لازم نیست برای فروش حتماً حضور داشته باشید، این ویژگی کار در منزل است که بتوانید با تلفن هم درآمد کسب کنید.
آیا به دوختودوز علاقه دارید؟ پس بیایید لباسهایی بدوزید که مناسب تن مشتریهااست و نگاهها را به خود خیره میکند. میتوانید به صورت تخصصی در یک زمینهی خاص مانند لباسهای عروس و یا لباس شب فعالیت کنید.
آیا از مهارتهای شنیداری فوقالعادهای بهرهمند هستید؟ آیا در تایپ کردن، سریع و چالاک هستید؟ میتوانید با در آوردن فایلهای صوتی به شکل اسناد مکتوب، به کسبوکارهایی که چنین نیازی دارند، کمک کنید. آوانویسی یا تایپ کردن کلمات یک فایل صوتی میتواند راه مناسبی برای کار کردن در خانه باشد.
آیا زیر و بَم یک زبان خارجی را میشناسید؟ پس اسناد، مکاتبات، ملاقاتها و تماسهای تلفنی را برای شرکتهایی که با جمعیت چند زبانه سروکار دارند، ترجمه و درآمد کسب کنید.
بی شک برای شما هم پیش آمده که با مشکلی به نام کند شدن لپ تاپ مواجه شوید، آن هم درست زمانی که به سرعت بالای آن، نیاز مبرم دارید. برای مقابله با این مشکل، چند روش ساده و کاربردی را با شما به اشتراک گذاشته ایم.
اگر هر بار که لپ تاپ خود را باز میکنید و با سرعت پایین فایلها و پوشههای پراکنده و میانبرهای بلااستفاده روبرو میشوید، پس احتمالاً این مطلب مورد توجه شما قرار میگیرد. در این مطلب بهصورت خلاصه و مفید روشهایی را خواهید آموخت که افزایش سرعت لپ تاپ شما را تضمین میکند.
هرچقدر تعداد برنامههای نصب شده در لپ تاپ شما بیشتر باشد، این یعنی سیستمعامل باید فشار بیشتری متحمل شود و چنین موضوعی در عملکرد سیستم تأثیر منفی دارد. به همین خاطر فقط برنامههایی باید در سیستم شما حضور داشته باشند که به آنها نیاز دارید. ابتدا نگاهی به برنامههای نصب شده بیندازید و موارد بیمصرف را حذف کنید.
این روزها میتوانید کارهای مختلفی را بهصورت آنلاین از طریق مرورگر انجام دهید که باعث افزایش سرعت لپ تاپ میشود.
اگر در مورد برنامههایی مطمئن نیستید، بهتر است آنها را حذف کنید تا ببینید که آیا جای خالی آنها احساس میشود یا نه. در ضمن به خاطر داشته باشید که این روزها میتوانید کارهای مختلفی را بهصورت آنلاین از طریق مرورگر انجام دهید و لزومی به نصب برنامههای مربوط به مشخصهها وجود ندارد.
برای حذف برنامهها در macOS، میتوانید آنها را در بخش Finder به سمت آیکون سطل زباله بکشانید یا اینکه در لانچپد بر آیکون برنامه موردنظر کلیک کنید و آن را نگه دارید تا گزینهی ضربدر شکل پدیدار شود و با کلیک بر آن، برنامهی مذکور حذف میشود. البته باید خاطرنشان کنیم که بسیاری از برنامههای از پیش تعبیه شده اپل را نمیتوان حذف کرد.
در لپ تاپ ویندوزی برای این کار از طریق منوی استارت بر آیکون چرخدنده کلیک کنید تا روانهی بخش Settings شوید و سپس روی Apps و Apps & features کلیک و در نهایت با انتخاب برنامههای موردنظر، بر گزینهی Uninstall کلیک کنید تا از دست آنها خلاص شوید.
همانند برنامهها، وقتی که در لپ تاپ شما تعداد زیادی فایل وجود داشته باشد، علاوه بر اینکه حجم زیادی اشغال میشود، کار شما هم برای یافتن فایلهای موردنظر سختتر خواهد شد. اگر برای سرویسهای فضای ابری مانند OneDrive، iCloud، گوگل درایو و دراپباکس مبلغی پرداخت میکنید و اینترنت وایفای هم دارای سرعت بالا و حجم قابل توجهی است، میتوانید بیشتر فایلها را روانهی فضای ابری کرده تا فقط در صورت لزوم آنها را دانلود کنید. چنین کاری برای فایلهایی توصیه میشود که مرتباً مورد استفاده قرار نمیگیرند. همچنین، برای محکمکاری بهتر است که این فایلها را در یک هارد اکسترنال هم کپی کنید.
برای OneDrive در ویندوز، در بخش نوتیفیکیشنها بر آیکون آن راستکلیک کنید و بعد از انتخاب Settings گزینه Save space and download files as you use them را فعال کنید تا فایلهای موردنظر به فضای ابری منتقل شوند. برای مدیریت این موضوع، در پوشه OneDrive بر فایلها و پوشهها راستکلیک کنید. با انتخاب گزینه Clear space تنها میتوانید بهصورت آنلاین به فایلهای مذکور دسترسی داشته باشید و اگر میخواهید بعد از بک آپگیری (بازیابی اطلاعات) همچنان در سیستم باقی بمانند، باید گزینهی Always keep on this device را انتخاب کنید.
از دست ندهید: برنامه ۴ ساله دولت برای بخش مسکن
بعد از انتقال فایلها و پوشههای مهم به فضای ابری، شاهد افزایش سرعت لپ تاپ خواهید بود اما این پایان کار نیست. احتمالاً دیگر موارد باقیمانده در فضای لپ تاپ چندان ضروری نیستند و فقط فضا را اشغال کردهاند. اول از همه بهتر است که به محیط دسکتاپ لپ تاپ خود سر بزنید و تمام موارد اضافی را به یک پوشه جدید منتقل کنید. بعد از این کار، بار دیگر آنها را بررسی و موارد بلااستفاده را حذف کنید.
باید خاطرنشان کنیم که میتوانید در منوی استارت یا داک هم میانبَر پوشهها و فایلها و برنامهها را قرار دهید و لزومی به قرار دادن تمام آنها در محیط دسکتاپ وجود ندارد. برای مرتبسازی محیط دسکتاپ در macOS میتوانید از قابلیت Stacks هم بهره ببرید. برای این کار، در بخش خالی دسکتاپ راستکلیک و بعد از انتخاب گزینه View، بر Use Stacks کلیک کنید.
هم ویندوز و هم macOS برای حذف فایلهای اضافی از ابزار داخلی مفیدی بهره میبرند. اگر لپ تاپ شما مبتنی بر macOS است، ابتدا بر منوی Apple کلیک و سپس About This Mac، Storage و در آخر Manage را انتخاب کنید. اگر در بخش بعدی بر گزینهی Reduce Clutter کلیک کنید، پیشنهادهایی برای حذف فایلهای اضافی ارائه میشود.
برای لپ تاپ های ویندوز هم میتوانید از ابزاری تحت عنوان Storage Sense استفاده کنید. ابتدا در منوی استارت بر آیکون چرخدنده کلیک و سپس System، Storage و Configure Storage Sense را برگزینید. در این بخش، میتوانید مشخص کنید که چه نوع فایلهایی هر چند وقت یک بار حذف شوند و حتی امکان حذف فایلهای باقیمانده از نسخههای قبلی ویندوز هم وجود دارد.
در کنار این کارها، باید بگوییم که برای بسیاری از فایلها و پوشهها بهتر است خودتان هم دست به کار شوید و با مراجعه به بخشهای مختلف سیستم، موارد بلااستفاده را حذف کنید. اگر هم از جمله افرادی هستید که عکسها و ویدیوهای شخصی زیادی را نگه میدارید، بهتر است به بهرهگیری از گوگل فوتوز روی بیاورید. این سرویس با استفاده از هوش مصنوعی میتواند تمام این موارد را منظم و مرتب کند.
بیشتر کاربران لپ تاپها بخش عمدهای از وقت خود را صرف مرورگرها میکنند و به همین خاطر، پاکسازی این محیط اهمیت زیادی دارد. اول از همه، نگاهی به افزونههای نصب شده بیندازید و مواردی که چندان کاربردی نیستند را حذف کنید تا محیط مرورگر سبکتر و سرعت آن بیشتر شود.
در ضمن حذف فایلهای موقتی، فایلهای کش و کوکیها هم در افزایش سرعت مرورگر تأثیر بسزایی دارند. در مرورگر کروم، برای این کار به بخش Settings رفته و بعد از مراجعه به Advanced میتوانید از گزینه Clear browsing data بهره ببرید. در فایرفاکس برای انجام این کار به بخش Preferences سپس Privacy & Security سر بزنید و بر Clear Data کلیک کنید.
معماری خاص علیه سانسور کتاب (+ویدئو)
سریال گیم آف ترونز صرف نظر از همه جذابیتهای داستانی و تکنیک های سینمایی که آن را به پر مخاطب ترین سریال دنیا تبدیل کرده، حاوی نکاتی است که میتواند به توسعه فردی و شخصیت افراد کمک کند. آموزش مذاکره و مدیریت بحران یکی از همین تواناییهاست که از "تیریون لنیستر" یاد خواهید گرفت.
قسمت هشتم از فصل پنجم سریال گیم آف ترونز حاوی صحنهای است که علاقه مندان به فن مذاکره میتوانند با دیدن آن، دوره آموزش مذاکره در چهار دقیقه را زیر نظر تیریون لنیستر طی کنند.
در این سکانس، جورا مورمنت (Jorah Mormont) تیریون لنیستر را بهعنوان هدیه به دنریس تارگرین (Daenerys Targaryen) میدهد و امیدوار است که با این کار، دنریس او را بهخاطر خیانتی که به او کرده، ببخشد. دنریس نیز میخواهد تیریون را بهخاطر آنچه لنیسترها با خانوادهاش کردهاند، بکشد. ولی تیریون در گفتگویی ۴ دقیقهای دنریس را متقاعد میکند که او را بهعنوان مشاور در کنار خود نگهدارد. تیریون در این گفتگوی کوتاه از ۴۰ تکنیک مذاکره استفاده میکند.
تیریون میداند چه میخواهد؛ نخست، نجات جان خود و جورا و سپس رسیدن به جایگاه مشاور دنریس.
او درمورد طرف مقابل تحقیق کرده است تا پیشینه، نیازها و علایق او را بهتر بشناسد. او تلاش میکند که نیازها و ترجیحات طرف مقابل را برآورده کند.
هدف تیریون رسیدن به بالاترین نتیجهٔ ممکن و توجیهپذیر است. در مذاکره نباید ملاحظهکار باشید و باید بهدنبال بالاترین نتیجهای باشید که میتوانید به دست بیاورید.
تیریون (برخلاف جورا که وقتی شروع به صحبت میکند، بلافاصله صحبتهایش توسط دنریس قطع میشود) منتظر میماند. تیریون از مکثها برای تأکید نیز استفاده میکند.
او بهدقت به استدلالهای دنریس گوش میدهد و صحبتهای او را قطع نمیکند.
دنریس میگوید: «اگر تو تیریون لنیستر هستی، چرا نباید تو را بکشم تا خانوادهٔ تو را بهخاطر آنچه با خانوادهٔ من کردهاند، مجازات کنم؟» در این شرایط، لنیستر بودن، ضعف است. تیریون پاسخ میدهد: «… من بزرگترین قاتل لنیسترها در این دوران هستم.»
دنریس میپرسد: «پس باید تو را به خدمتگزاری خود بپذیرم؟» تیریون عبارت او را تکرار میکند و میگوید: «خدمتگزاری شما؟ ما تازه با یکدیگر ملاقات کردهایم. بسیار زود است که بفهمیم آیا شما سزاوار خدمت من هستید.»
دنریس میگوید: «اگر میخواهی به گودالهای مبارزه (fighting pits) برگردی، فقط بگو». ولی تیریون پاسخ میدهد: «وقتی مرد جوانی بودم، داستانی شنیدم.»
تیریون درمورد اهداف مشترک صحبت میکند: «او فکر میکرد که آن دختر میتواند آخرین و بهترین فرصت ما برای ساختن دنیایی بهتر باشد.»
تیریون میگوید: «چون شما بهتنهایی نمیتوانید دنیای بهتری بسازید.»
تیریون سپس به تواناییهای خود اشاره میکند و میگوید: «شما هیچ کسی را در کنار خود ندارید که سرزمینی را که میخواهید بر آن حکومت کنید، بشناسد و از تواناییها و ضعفهای خاندانهایی آگاه باشد که به شما میپیوندند یا در مقابل شما میایستند.»
تیریون تحسین و احترام خود را نسبت به دنریس بیان میکند و میگوید: «آن دختری که نه ثروتی داشت، نه سرزمینی و نه ارتشی، بهشکلی توانست هر سه را در مدتزمان بسیار کوتاهی به دست بیاورد … او فکر کرد که دنریس بهترین و آخرین شانس ما برای ساختن دنیای بهتری است.»
او زیرکانه موضوع مذاکره را از کشته شدن به تبدیل شدن به مشاور دنریس به نفع خود تغییر میدهد.
او مقامی را برای خود پیشنهاد میدهد و از توانایی و تعهدش میگوید: «اگر در خدمت فرمانروای شایستهای باشم، میتوانم مشاورهٔ بهتری بدهم.»
او بلافاصله انتظار خود را درمورد دنریس بیان میکند و میگوید: «… اگر واقعا چنین فرمانروایی باشید.»
دنریس درمورد لشکر و اژدهاهای خود صحبت میکند، ولی تیریون با آموزش چیزی که دنریس نمیدانست (یا جدی نمیگرفت)، رشتهٔ سخن را در دست میگیرد؛ تیریون به او میآموزد که «کشتن و سیاست، همواره به یک معنی نیستند».
تیریون افرادی را که در مذاکره شرکت دارند، درک میکند. او پیشینه، انگیزهها و گرایشهای آنها و دلایل کارهایی را که در گذشته انجام دادهاند، میداند (مانند کارهایی که جورا انجام داده است).
او زمانی یک گام فراتر میرود که در موقعیت مناسب قرار گرفته است، یعنی وقتی دنریس از او میخواهد که درمورد جورا به او مشاوره بدهد.
دنریس میگوید: «من سوگند خوردم که اگر جورا برگردد او را بکشم… چرا مردم باید به ملکهای اعتماد کنند که نمیتواند به وعدههایش عمل کند؟»
تیریون پس از مکث و فکر کردن، مسیر گفتگو را تغییر میدهد و میگوید: «جورا دیگر آن مرد سابق نیست. به یاد ندارم که تابهحال مرد عاقلی را دیده باشم که بهاندازهای که او به خدمت به شما متعهد است، خود را وقف چیزی کرده باشد.» تیریون بهسادگی دنریس را متقاعد میکند که تصورات قبلیاش دیگر درست نیستند.
از دست ندهید: آشپزخانه ی مرتب ، با ایده هایی کوچک
مکالمه بهطور پیوسته تغییر میکند، از کشتن تیریون به حکومت بر وستروس (Westeros) و سپس کشتن یا مجازات جورا. تیریون نیز بلافاصله خود را با این تغییرات وفق میدهد و بهشکل مناسبی به آنها واکنش نشان میدهد.
تیریون دیدگاه دنریس را درک میکند و درست قبل از اینکه شروع به دفاع از جورا بکند، حرف دنریس را (که جورا به او خیانت کرده است) تأیید میکند. او میگوید: «میدانم. به هر حال او به شما خیانت کرده است.»
تیریون ۲ بار موقعیت فیزیکی خود را تغییر میدهد و به دنریس نزدیکتر میشود. یک بار وقتی دنریس از او میخواهد که به او مشاوره بدهد و بار دوم پس از پذیرفتن اینکه جورا به دنریس خیانت کرده است.
تیریون از حقایق استفاده میکند. برای نمونه او میگوید: «شما هیچ کسی را در کنار خود ندارید که سرزمینی را که میخواهید بر آن حکومت کنید، بشناسد.»، «جورا شما را میپرستد» یا «او مطمئن نبود که شما بهاندازهای خردمند باشید که او را ببخشید.»
او برای نجات زندگیاش التماس نمیکند، بلکه از دلیل و منطق و استدلالهای متقاعدکننده استفاده میکند.
تیریون هر زمان که برای هدایت گفتگو لازم باشد، از جزئیات (مانند جزئیاتی درمورد گذشتهٔ دنریس یا درمورد جورا) استفاده میکند.
تیریون که خیانت جورا را پذیرفته است، سؤالاتی را میپرسد تا شرایط را بهتر درک کند. او میپرسد: «آیا جورا فرصتی برای اعتراف به خیانتش داشت؟»
تیریون با پرسیدن سؤالی دیگر (آیا جورا اعتراف کرد؟) و سپس تجزیهوتحلیل کردن کل شرایط (چرا جورا برای گفتن حقیقت به دنریس اعتماد نکرد) به نشان دادن مهارتهایش در حل مشکلات ادامه میدهد.
تیریون در هر ۳ مورد (جورا، خود تیریون و وستروس) مثالهایی از گذشته میآورد، ولی آنها را به آینده ارتباط میدهد. برای نمونه او میگوید: «وقتی دست راست پادشاه بودم و به او خدمت میکردم، درمورد دومی (سیاست) عملکرد بسیار خوبی داشتم … اگر در خدمت فرمانروای شایستهای باشم، میتوانم مشاورهٔ بهتری بدهم.»
او با حل کردن مسئلهای کوچک (مسئلهٔ جورا) شروع میکند.
خارج کردن جورا از شهر منصفانه است و همه با آن موافق هستند.
تیریون میگوید: «اگر میخواهید در وستروس فرمانروایی کنید، به پیروان وفادار زیادی نیاز دارید. بسیار زیاد. ولی در آن زمان نباید جورا در کنارتان باشد.»
تیریون از ایدهٔ نبودن جورا در کنار دنریس بهعنوان لنگر استفاده میکند. سپس دنریس تصمیم میگیرد که بهجای کشتن جورا او را از شهر بیرون کند.
تیریون «نکشتن جورا» را بهعنوان راهی برای جلوگیری از زیان و به دست آوردن پیروان بیشتر در آینده بیان میکند (که البته لزوما هم درست نیست). او میگوید: «فرمانروایی که جاننثارانش را میکشد، فرمانروایی نیست که سرسپردگی و وفاداری مردم را نسبت به خود برانگیزد.»
تیریون واقعگراست. بنابراین در پیشنهاد خود حد وسط را در نظر میگیرد و از دنریس نمیخواهد که کاملا جورا را ببخشد.
او با طرف مقابل با احترام رفتار میکند.
تیریون احساسات خود را کنترل میکند، حتی وقتی که در خطر مرگ قرار دارد.
تیریون خود را هیجانزده نشان نمیدهد.
تیریون اهمیتی نمیدهد که نتیجهٔ مذاکره به نام چه کسی تمام میشود. به هر حال دنریس کسی است که فرمان میدهد. ممکن است که دنریس حس کند که توافق یا تصمیم نهایی ایدهٔ او بوده است.
تیریون برای نتیجهٔ برد- برد مذاکره میکند. او با صداقت خود، طرف مقابل را خلع سلاح میکند، مثبت باقی میماند و با او مبارزه نمیکند. او با دادن آنچه دنریس میخواهد، چیزی که خود میخواهد را به دست میآورد. او با استفاده از عباراتی مانند «فرمانراویی در وستروس» یا «آخرین و بهترین فرصت ما برای ساختن دنیایی بهتر»، بذر امید را در دل دنریس میکارد.
5 عبارت خطرناک که باعث میشود اخراج شوید
کدام دسته از کارمندان موفقترند، چاپلوسها یا متخصصها؟
به تازگی آماری از اپلیکیشن محبوب ایرانی ها و پرکاربردترین برنامههای موبایل به تفکیک استانهای مختلف کشور منتشر شده است که نشان میدهد مردم هر استان چه سلیقهای دارند و کدام نیازها را در اولویت قرار دادهاند.
تازهترین آمار از دو سایت «فروشگاه بازی» و «اپلیکیشنهای موبایل کافه بازار» نشان میدهد که برنامه های کاربردی یا همان اپلیکیشن ها به رکورد ۴۰ میلیون نصب فعال رسیده است. یعنی تقریبا نصف جمعیت ایران در آن عضو هستند. بررسی اپلیکیشن محبوب ایرانی ها به تفکیک هر استان رازهایی از اولویتها و سبک زندگی مردم در شهرهای مختلف را نمایان میکند که شاید برای شما جالب باشد.
در سال گذشته نصب فعال اپلیکیشنهای حوزه امور مالی بیش از ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. کاربران در کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و تهران بین شش تا هفت درصد بیشتر از میانگین کاربران کل کشور به دانلود و نصب چنین برنامههایی علاقه نشان دادهاند. در حالی که کاربران آذربایجان غربی، بوشهر و چهارمحالوبختیاری به ترتیب با ۱۰، ۱۲ و ۱۳درصد کمتر از میانگین بقیه کاربران به چنین اپلیکیشنهایی روی خوش نشان دادهاند.
در تهران، سمنان و البرز کاربران بیشتر از میانگین کل کشور به دانلود و نصب اپلیکیشنهای حوزه خرید اشتیاق دارند در حالی که وضع برای کاربران ایلام، خوزستان و بوشهر کاملا برعکس است. اگر آمارهای کافه بازار را بررسی کنیم متوجه میشویم در کل کشور کاربران در تهران، البرز و خراسان رضوی بیش از همه دنبال نصب اپلیکیشنهای حوزه سفر هستند درست برعکس مردم ایلام، کهکیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان که به شکلی واضح کمتر از میانگین کل کشور چنین اپلیکیشنهایی را نصب کردهاند.
آمارهای کافهبازار همچنین از رشد دانلود و نصب اپلیکیشنها در حوزه شبکههای اجتماعی، ورزش و تغذیه و کاربردی حکایت دارند. نکته مهم این است که اشتیاق به نصب برنامههای حوزه ورزش و بدنسازی در کرمانشاه و کردستان و کهکیلویهوبویراحمد بیشتر از متوسط اقبال عمومی در کل کشور است، اما کاربران مازندران، سیستان و بلوچستان و یزد کمتر از بقیه کاربران سراغ چنین مسئلهای میروند.
اقبال عمومی به اپلیکیشنهای حوزه ورزش و تغذیه حاوی نکات قابل توجه دیگری است. مثلا میتوان این طور برداشت کرد که افزایش شهریه باشگاهها یا ضیق وقت باعث شده نصب اپلیکیشنهای موبایلی مخصوص کار بدنسازی در خانه افزایش پیدا بکند. به عنوان مثال برنامههایی مثل اپلیکیشن بدنساز آنلاین، فیتنسکار و آموزش بدنسازی در عرض یک سال با رشد هزار درصدی نصب روبرو بودهاند. احتمالا بیشتر این افراد آقا بودهاند، اما ردپای خانمها را میتوان در رشد نصب برنامههای مربوط به رژیمهای غذایی پیدا کرد. جایی که تمایل به کاهش وزن به صورت خودآموز و در خانه به رشد هزار درصدی نصب اپلیکیشن رژیم کرفس و افزایش هزار درصدی نصب برنامه « کالریشمار زیره » شده است.
هر چقدر ایرانیها در یک سال گذشته تلاش کردند با داشتن برنامههای مربوط به شبکههای اجتماعی و پیامرسانها روی گوشی موبایل به سرعت از خبرها مطلع شوند، اشتیاقشان به رسانههای رسمی کمتر شده است، والا چطور میشود افت بیش از ۲۰ درصدی نصب اپلیکیشنها در حوزه خبرها و نشریات را توجیه کرد؟
افت دانلود اپلیکیشنهای حوزه موسیقی و صدا هم از جمله دیگر نکات عجیب آمار کافه بازار است که اگر آن را در کنار افت نزدیک به ۱۰ درصدی نصب اپلیکیشنهای حوزه کتاب بگذاریم سخت میتوان به نتایج مثبتی دست پیدا کرد. خوشبینانهترین احتمال این است که نباید روی فروش کتابهای آنلاین یا نسخه الکترونیکی آلبومهای موسیقی زیاد حساب باز کرد. آشپزی و رستوران، ورزشی و کسبوکار دیگر دستهبندیهایی بودهاند که با افت دانلود و نصب روبرو بودهاند.
با مرور گزارش کافهبازار همچنین میتوان از میزان دانلود و نصب بازیها به برداشتهای جدید رسید. به عنوان مثال به جز در دسته بازیهای مربوط به کلمات و دانستنیها و بازیهای خانوادگی، بقیه بازیها با افت تعداد نصب روبرو بودهاند. انگار دیگر کسی حوصله بازی کردن ندارد و حتی تب بازی مثل Clash of Clans و Clash Royal هم خوابیده. در خراسان شمالی، همدان و ایلام ۹ درصد بیشتر از میانگین کل کشور بیمیلی به نصب بازیها گزارش شده است. البته که در همین شرایط بازی ایرانی مثل آمیرزا در دسته کلمات و دانستنیها با افزایش ۲۰۰ درصدی دانلود و نصب روبرو بوده است. این اتفاق در نهایت به افزایش ۵۹ درصدی رشد درآمد بازیهای ایرانی در سال ۹۷ منجر شده است.